Hoe peage betalen in Frankrijk?



In Frankrijk op de autosnelweg moet je tol betalen. Afhankelijk van het tracé zal je meer of minder tol moeten betalen. Dikwijls ontstaan er zo tijdens de zomermaanden heel veel files, omdat iedereen moet aanschuiven om tol of peage te betalen.

Er zijn verschillende manieren om in Frankrijk op de autosnelweg je peage te betalen, we zetten ze hieronder allemaal even op een rijtje:


Aanschuiven in de rij aan het tolpoortje
Je kan kiezen om aan te schuiven aan de peage, en je betaalt dan de tol contant. Hier maken ook de meeste buitenlanders van gebruik, en aangezien contant betalen ook nog eens langer duurt kan je al bedenken dat je lang moet wachten aan de peage! Op de meeste grote "gare de péage" kan je ervoor kiezen om te betalen aan een tolpoortje. Wanneer je voor de eerste keer peage moet betalen kan het handig zijn om hier aan te schuiven. Je leert dan meteen hoe het systeem werkt.

Visa of Mastercard
Deze manier is gemakkelijker dan cash, je kan ook kiezen om aan te schuiven aan de bemande tolhokjes, maar ook aan de onbemande. Het systeem  maar moeilijker dan met een liber-t badge. Je kan ook aan vele tolhuisjes je tol of peage met bankkaart betalen. Hiervoor kan je geen gewone Belgische of Nederlandse bankkaart gebruiken. Wil je de peage betalen met een bankkaart, dan moet je beschikken over Visa, Mastercard, CB, American Express, GR Total en Eurotraffic, Shell of Esso. Meestal kan je bij je bank gemakkelijk een Visa kaart aanvragen zonder veel kosten.

Liber-t badge
Je kan ook zonder wachttijden gewoon de peage voorbijrijden. Hiervoor heb je een liber-t badge nodig. Dit toestel moet je gewoon in je auto leggen, en het registreert vanzelf telkens je voorbij een tolpoort rijdt. Dit systeem is het snelste omdat je niet moet aanschuiven aan de peage, je kan gewoon doorrijden. Het nadeel hiervan is dat je als buitenlander moeilijker aan zo een liber-t badge kan komen. Klanten met een Carrefour Visa kaart kunnen deze liber-t badge wel aanvragen!


Bij het betalen van uw peage op de Franse autoroutes, is het gebruik van een code of handtekening niet nodig. Sommige peage, en dan vooral voor korte afstanden kan je ook met munstukken betalen, je moet de munt gewoon in een mandje gooien, en dan kan je verder rijden.

Je kan ook je péage berekenen, zodat je een overzicht hebt van de mogelijke kosten.

Hoe kan je naar Zuid-Frankrijk rijden zonder peage?


Hoe betaal jij je peage?

54 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe gaat die laatste methode dan in zijn werk als je met een bankkaart betaald moet je normaal toch steeds je code ingeven?

Anoniem zei

Indien je met een Visa-kaart betaalt, steek je de kaart in het apparaat. Na enkele seconden komt de kaart er terug uit. Op je afschrijft zal je het bedrag dan zien.

Anoniem zei

Ik hoorde vandaag op de radio dat het inderdaad heel interessant is om met een T-badge te betalen. Volgens het artikel hierboven moet je een Carrefour Visakaart hebben. Wat is dat en hoe geraak je daar aan ?

Anoniem zei

T-badge kane je ook bij VAB verkrijgen blijkbaar.Volgens een radioprogramma deze morgend op de radio.

Anoniem zei

Een vraagje moet je met een kampingcar mer betalen of niet ?

Gomes zei

Idd ik heb ook een liber T-badge... heel interessant in theorie.. Ik ga de badge voor de tweede keer gebruiken maar ik moet zeggen dat er toch ook minpunten zijn. Zo moet ik bijna altijd de badge uit zijn houder trekken omdat deze niet wordt gedetecteerd en soms moet ik mijn ruit open zetten en wat met de badge zwaaien langs buiten.. Toch wel een kleine ongemak vind ik.. Maar nog altijd beter dan te moeten aanschuiven.
Tevens nog een vraag... Ik heb de badge nu dus al 2 jaar.... moet er geen batterij ofzo gewisseld worden of van badge veranderen. Is vorig jaar gebruikt tijdens mijn rit naar Portugal en terug en des jaar hetzelfde...
Alvast bedankt

Anoniem zei

Vaak zie je bij de peage dat er een promo actie is daar kan je op op vertoon van een Visa pas gelijk de T badge meenemen. Je plak de T-badge op de voorruit. Je neemt de eerstvolgende afslag je gaat rustig door de slagboom en nu registreerd hij je eigen T-badge. Als je nu weer de tolweg opgaat geeft de T-badge een piepje en de rest gaat vanzelf.

Anoniem zei

Ja idd zo werkt het..... Maar werkt het ding met batterijen ofzo want ik moest nogal dikwijls bijna tegen de slagboom rijden eer mijn badge werd herkend... en dan moest ik zelfs de badge uit de houder halen en er buiten de auto mee zwaaien....

Anoniem zei

Gewoon je peage betalen gaat natuurlijk ook nog, dan moet je niet met je badge van liber-t staan zwaaien als een gek!

Anoniem zei

Peage betalen gaat vrij gemakkelijk, als je zo geen kaart hebt kan je ook nog gewoon betalen, geen enkel probleem! Probeer niet om te rijden voor de peage, want je geeft het uit aan extra brandstof!!

Anoniem zei

Sommigen proberen de peage te vermijden door om te rijden langs een andere weg, DOM! Je verstookt er enkel uw benzine mee! De prijs is zodanig berekent dat al wie omrijdt evenveel of meer kwijt is aan benzine en tijd! Als je op peage wegen rijdt zijn die zeer goed onderhouden!

sander zei

dit staat op de site van VAB " de batterij gaat gemiddeld 4 tot 6 jaar meegaat. De staat van de batterij kan in alle servicepunten van Sanef worden geraadpleegd.

Anoniem zei

Kan je 2 keer na elkaar met dezelfde Visa-kaart betalen? Als je bijvoorbeeld met twee auto's samen rijdt?

Anoniem zei

Natuurlijk kan je 2x na mekaar betalen.
Zolang je het saldo van je Visa-kaart niet overschreidt, is er geen probleem.
Ik heb wel een hekel aan mensen die cash betalen. Meestal duurt het veel langer, men wil pasmunt geven of men moet geld terugkrijgen en eerst nazien of het klopt.
BETAAL MET EEN KAART EN VERMINDER DE FILES.

gust zei

Dit apparaatje heb ik, en werkt zeer goed, maar bestaat het ook voor de Italiaanse-autowegen, zo ja, waar kun je dit aanschaffen ?

Anoniem zei

Op tolwegen rijden heeft enkel als voordeel dat het sneller gaat en dat het minder frustraties opwekt van traag verkeer.
Voor de rest: verbruik ik een pak meer op die tolwegen omdat ik sneller rij, betaal ik een pak meer als ik tank, wekt het aanschuiven aan de terminals om te MOGEN betalen frustraties op.
Voor mij is het zijn prijs niet waard en daarom rij ik al jaren 's nachts over de routes nationales naar het zuiden.

Anoniem zei

Zeker een mastercard of een visa aanvragen, aanschuiven aan de loketten waar je het logo van een bankkaart ziet staan, in de automaat steken en klaar! Je hebt zelfs geen code nodig!

Anoniem zei

Neeltje

Wij hebben ook een liber-t-apparaatje, heel simpel aan te vragen bij de belgische wegenwacht,heel snel in huis, afschrijvingen gaan automatisch, nooit meer in de rij bij de peage,mijn zoons vonden het fantastisch, dat ik dit had ontdekt!!!!!

Anoniem zei

Ja, Peage is wel iets goed, de snelwegen zijn perfect onderhouden, en je raakt zeer snel van A naar B, maar de gewone weg zonder peage heeft ook zijn voordeel.

Goedkoopopreis.be zei

Bedankt voor jullie reacties! Peage is een noodzakelijk kwaad. De wegen waarvoor je moet betalen zijn wel perfect onderhouden zoals jullie zeggen. Wanneer je kiest voor de tolvrije wegen ben je trager en veel langer onder weg, maar kan je meer genieten van het landschap. Elke route heeft zijn voordeel.

Anoniem zei

wij zijn ook naar frankrijk geweest,en konden gewoon met onze belgische bancontact betalen(moesten geen code ingeven)
hoe veilig is dan nog zo een betaalkaart?

Goedkoopopreis.be zei

Dan heeft u allicht betaalt met uw Visa of Mastercard, normale Franse peage is NIET betaalbaar met een bancontact!

Anoniem zei

Als je 's nachts rijd op de nationale wegen, is dat niet te gevaarlijk vanwege dat er nergens lichten zijn ?

Anoniem zei

Waar heb je dit exact gevonden?
Welke site

Anoniem zei

Ik betaal altijd mijn peage met Mastercard, nog nooit geen miserie gehad. Contant betalen is ook mogelijk, maar duurt veel langer en is meestal nog miserie bij ook!

Goedkoopopreis.be zei

De wegmarkeringen in frankrijk zijn veel beter dan bij ons, dus dit hoeft zeker geen probleem te zijn.

Anoniem zei

Ik betaal de laatste tijd terug mijn peage met contant geld. Aangezien iedereen nu met de kaart wil betalen is er plaats genoeg aan de tolpoortjes waar je contant kan betalen!

Anoniem zei

In frankrijk word op dit moment gewerkt aan de peage om de wagens die met liber-t- rijden sneller door de peage kunnen. Je kunt dan met 30km door de peage rijden..

Anoniem zei

Klopt het dat je vanaf 1 mei 2012 in Frankrijk alleen nog maar met kaart kan betalen?dus niet meer casch?

Goedkoopopreis.be zei

Volgens onze informatie klopt dit niet, maar het is wel handig om je peage te betalen met de betaalkaart. Dit is sneller, en eenvoudiger.

Let wel op dat je bankkaart een Visa of Mastercard is, Bancontact of een Pin pas zijn geen geldige betaalmiddelen aan de peage!

Anoniem zei

Waar kun je zo'n liber-t badge kopen en wat zijn de kosten?

Goedkoopopreis.be zei

Een liber-t badge om sneller je peage te betalen kan je meestal verkrijgen bij Touring of de meeste pechverhelpingsdiensten. Ofwel kan je ook je peage betalen met een Visa of Mastercard.

axl zei

Hoe kan je de liber-t badge terug opzeggen?
Is het ook aangeraden als je maar 1 keer naar het zuiden wilt rijden?
Krijg je de badgehouder nadien makkelijk ook weer van de ruit?

axl zei

Nog enkele vragen aan de liber-t badge gebruikers:
- Is het ook handig als je maar éénmalig naar het zuiden reist?
- Hoe kan je dit weer stopzetten (opzeg )?
- Gaat de badgehouder er ook weer makkelijk af nadien?
- En kan je deze badge gebruiken voor alle snelwegen?
(bvb een badge bij APRR gekocht kan je daarmee ook bij ASF wegen betalen?)
Bedankt!

Anoniem zei

Betalen met een DKV tankkaart is ook mogelijk, werkt hetzelfde als een VISA of Mastercard.

Evy zei

Kan er ook betaald worden met een Prepaid Mastercard ?

Anoniem zei

ja dat kan je

HenHopreis zei

Wij betalen in ieder geval de tol in Frankrijk nooit meer met de creditcard, sinds daar een keer 110 euro van werd afgeschreven ipv het normale tarief.

Anoniem zei

OMrijden is altijd duurder...dat is logisch. Soms zijn er toch alternatieve routes zonder tol.
Ik heb er zelf ook weer één gevonden, en dan rij ik niet om maar rij zelfs korter. Alleen is de maximum snelheid iets lager op die weg en doe ik er ongeveer 12 minuten langer over...maar ja scheelt mij 14 euro op de heenreis ...en bij de tol sta ik misschien ook wel 10 minuten te wachten

A Nay zei

LOL. Niet per ongeluk de tolpoort met het grote 'vijfhoek' symbool genomen? Deze is speciaal voor de duurste categorie voertuigen. Als touringcarchauffeur heb ik menig hollander met de auto door 'ons' poortje zien rijden.. Dat zou de 110€ kunnen verklaren. Die poorten kennen nl maar één tarief

Anoniem zei

Kan men met een dakkoffer door een liberty t poort? Of zijn daar beperkingen?

Anoniem zei

Mij gaf de kassier 'per ongeluk' 10 euro te weinig terug. Midden in de nacht en donker telde ik niet meteen mijn geld na. Gelukkig wist ik het loketnummer nog en ben teruggelopen, waar de kassier zich wild schrok en mij maar al te graag het geld gaf om geen ophef te maken. Ik zag nog net hoe hij de volgende buitenlander zijn creditcard teruggaf die niet zou werken. En dus werd er cash alsnog gedokt.
Mijn advies: betaal met papiergeld, check het bedrag en tel ter plaatse het wisselgeld na.

Anoniem zei

Liber-T kun je ook als buitenlander kopen bijvoorbeeld bij Sanef (bipandgo.com, met automatische afschrijving van je Nederlandse bankrekening) en APRR (telepeagepourtous.fr, afschrijving dmv Visa of Mastercard). Alle aanbieders hebben dezelfde tarieven en je kunt de Liber-T overal in Frankrijk gebruiken (gelukkig maar, anders moest je een heel arsenaal aan tokens erop na houden). Kies het abonnement waar je niets betaalt als je 'm niet gebruikt, en 1,60 per maand betaalt voor de maanden dat je 'm wel gebruikt. Eenmalige opstartkosten zijn 10 euro en opsturen kost 8 à 10 euro, ik had 'm na 3 dagen in huis. Errug handig, want als je 'm niet gebruikt kost 'ie verder niks.

Anoniem zei

Hoe en waar kan je een nieuwe creditcard activeren voor je Tolpoort Badge. Die van mij is via de APRR aangeschaft

Anoniem zei

Wij betalen onze peage altijd met contant geld, wel is het nodig dat je soms gepast geld moet betalen, maar meestal is dit geen enkel probleem!

Anoniem zei

Peage contant betalen? Dan sta je toch lang aan te schuiven!? Wij betalen de peage altijd met Visa, kaartje erin en klaar...

Anoniem zei

Belgie naar Parijs,peage betaald met bankcontact maestro.

Anoniem zei

"ik heb een hekel aan...." amaai zeg, verdraagzaam persoon, mag iedereen nog steeds zelf kiezen hoe hij betaald of is alles al aangepast aan de eisen van zo'n personen als hierboven?

Anoniem zei

Is het niet makkelijk om de badge achter de spiegel te plaatsen op de voorruit...

Fabio Sepúlveda Del Rio zei

Kun je bij elke tolweg in Frankrijk met Creditcard betalen?

Anoniem zei

Hoe controleren ze eigenlijk als je je geld in een mandje moet gooien? Op gewicht?

Anoniem zei

Hoe moet je deelname opzeggen?
En wat moet je dan vervolgens met de badge doen?

Anoniem zei

heb de T-card ook besteld; is duidelijk, als je hem niet gebruikt moet je ook niets betalen. Als je hem volgend jaar terug wil gebruiken kan dit zomaar.

Anoniem zei

Sullen we samen sgreiffauten vermeiden? ;)